Zadelspecialist

In de verre omgeving is bekend: met zadelproblemen moet je naar Bike Totaal Leo Joosse in Aagtekerke. “Acht jaar geleden werd ik benaderd door SQ-Lab,” vertelt Joosse. “Zij hadden een meetsysteem ontwikkeld en stelden voor om iemand van hun op een zaterdag in de winkel metingen te laten doen. Ik ben erop ingestapt en plaatste een oproep in de lokale krant. Vervolgens heeft die man van ’s morgens half negen tot ’s middags half zes niets anders gedaan dan metingen verricht en zadels gemonteerd. Pas toen zag ik hoe groot het probleem van zadelpijn voor veel consumenten is. En hoe eenvoudig soms de oplossing.”

Optimale ondersteuning van de zitbeentjes in het bekken is waar op gemeten wordt. “Daarvoor gaat de persoon op een drukboard zitten. Dat is gewoon een stukje golfkarton. Die afdruk wordt in een computerprogramma ingelezen en dan kunnen we precies zien waar het zadel de meeste ondersteuning moet bieden. Vaak is het bekken breder dan het draagvlak van het zadel. Dat heeft met de afronding te maken. Je mist dan het juiste draagvlak voor de zitbeentjes, deze zakken over de rand van het zadel waardoor bloedbanen en pezen worden afgekneld, en waar geen bloed stroom gaat het slapen, en er de bekende pijnproblemen ontstaan. Bij een goed zadel steunen de zitbeentjes op twee eilandjes. Het zadelneus gedeelte is verlaagd zodat de geslachtsdelen vrij liggen, en een uitsparing aan de achterzijde voor het stuitbeentje. Voor de drukpunten is ook de zithouding bepalend. Racezadels zijn immers smaller omdat in een voorovergebogen houding het bekken smaller wordt. En verder kijken we naar de afstelling van het stuur, want we moeten voorkomen dat de problemen zich van het zitvlak verplaatsen naar polsen en schouders. Zo bepalen we welk zadel het beste past.”

Inmiddels wordt Joosse soms gekscherend ‘dokter Leo’ genoemd, maar dat vindt hij teveel eer. “Ook al is de benadering best medisch te noemen”, geeft hij toe. “En je krijgt er ook oog voor: dan zie ik iemand fietsen met het stuur helemaal naar zich toe, bijna achterover hangend om het zitvlak maar te ontzien. Dan zeg ik: kom even binnen. En in 98 procent van de gevallen help je iemand echt van zijn klachten af.”

Het is soms arbeidsintensief, geeft Joosse toe. Een zadel moet weleens vijf keer verzet worden. Het is een reden waarom collega-ondernemers af en toe wat sceptisch op zijn bevindingen reageren. “Ik verkoop liever een fiets, zeggen ze dan. Als ik ze dan vertel hoeveel fietsen ik verkocht heb aan de hand van het zadel, kijken ze op. Consumenten zeggen letterlijk: ‘als je zoveel energie in het zadel steekt, dan zult u aan de verkoop van een fiets zeker zoveel zorg besteden en komt het met die fiets ook wel goed’. Juist bij een servicegevoelig artikel als de fiets, kan ik met zo’n zadelmeting meerwaarde meegeven in de dienstverlening.”

Blauw Media Uitgeverij BV

www.fietsmarkt.com